ellines-pilotoi-espasan-tzamia-sti-smyrni-mpoykaran-me-fantom3.png

Έλληνες πιλότοι έσπασαν τζάμια στη Σμύρνη. Μπούκαραν με φάντομ

Έλληνες πιλότοι έσπασαν τζάμια στη Σμύρνη. Μπούκαραν με φάντομ. Μπήκαν στην Τουρκία και τους τρέλαναν όλους με την υπερηχητική τους πτήση.

 

Του Βασίλη Τριάντη

Έλληνες πιλότοι έσπασαν τζάμια στη Σμύρνη

 

Μία άγνωστη ιστορία δύο παράτολμων πιλότων μας που καταδίωξαν τους Τούρκους μέχρι το αεροδρόμιό τους, έχει καταγραφεί στα πολύ ιδιαίτερα γεγονότα.
Μάλιστα, όπως λένε αυτοί που έζησαν το στιγμιότυπο, το πέρασμα των δύο πολεμικών αεροσκαφών πάνω από το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Σμύρνης ( Çiğli Air Base ), έγινε σε πολύ χαμηλό ύψος. Κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα να σπάσουν τα τζάμια των κτιρίων της ευρύτερης περιοχής από το υπερηχητικό πέρασμα των πολεμικών μας αεροσκαφών.

 

 

 

 

 



 

Οι υπερπτήσεις και η παράβαση

 

ellines-pilotoi-espasan-tzamia-sti-smyrni-mpoykaran-me-fantom6.jpg

Οι υπερπτήσεις των αεροσκαφών της πολεμικής αεροπορίας, πάνω από τα ελληνικά νησιά, αποτελεί πλέον σύνηθες φαινόμενο. Οι Τούρκοι θέλοντας να ξεπεράσουν κάθε όριο, και σαν να μην αρκούνται ούτε στο πέταγμα πάνω από τα ελληνικά νησιά.
Όπως αναφέρει το ΓΕΕΘΑ, από το 2009 μέχρι και το 2014, τα τούρκικα πολεμικά αεροσκάφη είχαν πετάξει 53 φορές χωρίς άδεια πάνω από το ελληνικό έδαφος.
Αν αναρωτιέστε, αν οι δικοί μας πιλότοι κάνουν το ίδιο, η απάντηση είναι πως όχι. Η Ελλάδα τηρεί με αυστηρότητα την τήρηση των κανόνων και δεν αφήνει περιθώρια στους πιλότους που μπορεί αν είναι ενθουσιώδεις. Δεν αφήνει περιθώρια να κάνουν αντίστοιχες ενέργειες.
Στους κανόνες όμως υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Έτσι και στη συγκεκριμένη περίπτωση. Υπήρξε μία τουλάχιστον εξαίρεση στου κανόνα, όταν Έλληνες πιλότοι πέταξαν πάνω από το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Σμύρνης ( Çiğli Air Base ). Ακολούθησαν την παρόρμησή τους και όχι οδηγίες. Έτσι, φρόντισαν να κρύψουν καλά την ενέργιεά τους για να μην έχουν συνέπειες.

 

 

Το χρονικό και οι προετοιμασίες πολέμου

 

 

Βρισκόμαστε στην πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 1987. ήταν λίγες μέρες μετά την κρίση του “Πίρι Ρέις”. Μ’ αυτό η Τουρκία απειλούσε να κάνει έρευνα για τα πετρέλαια στο Αιγαίο. Η κυβέρνηση Ανδρέα Παπανδρέου έκανε προετοιμασίες πολέμου. Έτσι, είχε αποφασίσει να κάνει επίδειξη στρατιωτικής ισχύος.
Ο στόλος είχε αναπτυχθεί στο Αιγαίο και παράλληλα οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας είχαν σαφείς εντολές βομβαρδισμού του ερευνητικού σκάφους.
Όπως καταμαρτυρούν οι ίδιοι οι πιλότοι, όλα ήταν έτοιμα. Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε ο πιλότος Μίλτος Σκαραμαγκάς, οποίος υπηρετούσε στα “Φάντομ” (F-4) στην Ανδραβίδα: “Στις 6 το πρωί θα βυθίζαμε τον στολίσκο με την έγκριση του ΚΥΣΕΑ. Ακόμη 40 σκάφη ήταν έτοιμα για να κάνουν αναχαίτιση. Εμείς το είχαμε πάρει απόφαση. Ότι δηλαδή για εμάς ήταν πόλεμος.

Έτοιμοι για πόλεμο

Συνεχίζοντας την αφήγησή του ο πιλότος αναφέρει ότι: “Η ώρα ήταν 3.30 το πρωί. Μπήκαμε στα αεροπλάνα, βάλαμε μπροστά και περιμέναμε. Δεθήκαμε στο κόκπιτ και δεν μιλούσαμε. Δεν είχαμε καρδιοχτύπι. Απλά δεν μιλούσαμε. Ήμασταν ήρεμοι κι αυτό που λέγαμε ήταν επιτέλους ας γίνει. Όταν θα πετάγαμε, τα αεροπλάνα θα συναντιόντουσαν σε συγκεκριμένο σημείο και μετά όποιον πάρει ο χάρος. Όλα θα τελείωναν σε 2,5 λεπτά”.
Και συνεχίζοντας ο πιλότος, επεσήμανε: “Αν απογειωνόμασταν, δεν θα υπήρχε επιστροφή. Τελικά το σχέδιο δεν εκτελέστηκα καθώς έγινε υποκλοπή τηλεφώνου από το κοντινό τουρκικό ραντάρ κι έμαθαν ότι το “Πίρι Ρέις” δεν θα βγει. Η ώρα είχε φτάσει 6.15. Εκεί μας είπαν ότι όλα είχαν τελειώσει”.

 

 

Η αερομαχία

ellines-pilotoi-espasan-tzamia-sti-smyrni-mpoykaran-me-fantom4.jpg
O Μίλτος Σκαραμαγκάς

 

 

Πέρασε μία εβδομάδα και ο Μίλτος Σκαραμαγκάς, με τον εκπαιδευτή του Γιάννη Πατσαντάρα ενεπλάκησαν σε μια αερομαχία στο Αιγαίο.
Τα Τουρκικά αεροσκάφη F-104έκαναν παραβιάσεις στον ελληνικό εναέριο χώρο, προερχόμενα από το αεροδρόμιο Badirma. Ο απόστρατος πλέον, επίτιμος αρχηγός τακτικής αεροπορίας, Γιάννης Πατσαντάρας, θυμάται ότι απογειώθηκαν δύο Φάντομ από την Σκύρο για να κάνουν την αναχαίτιση.
Η συνάντηση ελληνικών και τουρκικών αεροσκαφών έγινε στην εναέρια περιοχή της Χίου και των Οινουσσών. Μάλιστα, ενεπλάκησαν σε αερομαχία που κράτησε αρκετή ώρα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να ξεμένουν από καύσιμα. Έτσι, τα τουρκικά αεροσκάφη στράφηκαν στην προσγείωση στο κοντινό αεροδρόμιο της Σμύρνης, το Çiğli , το οποίο χρησιμοποιείτο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Την ίδια στιγμή ένα ελληνικό φάντομ έφυγε για τον ίδιο λόγο για προσγείωση, καθώς τα καύσιμά του τελείωναν.

 

Περισσότερα θέματα για Κόσμος – Επικαιρότητα δες ΕΔΩ

 

Η παράτολμη απόφαση

ellines-pilotoi-espasan-tzamia-sti-smyrni-mpoykaran-me-fantom5.jpg
Ο Γιάννης Πατσαντάρας

 

 

Δεν έκαναν όμως το ίδιο οι δύο νεαροί πιλότοι, ο Γιάννης Πατσαντάρας και ο Μίλτος Σκαραμαγκάς. Ενθουσιώδεις και με το αίμα τους να βράζει, πήραν μία παράτολμη απόφαση. Ακολούθησαν τα τουρκικά αεροσκάφη στις τουρκικές ακτές. Μάλιστα, όπως αναφέρουν, πέταξαν πάνω από το αεροδρόμιο της Σμύρνης.
Χαρακτηριστικά, ο Γιάννης Παντσάρας, αναφέρει: “Πετάξαμε πολύ χαμηλά, στα 200 περίπου πόδια”. Οι τούρκοι αιφνιδιάστηκαν και δεν πρόλαβαν ν’ αντιδράσουν. Το ελληνικό αεροσκάφος είχε χαθεί από τα ελληνικά ραντάρ που είχαν αναστατωθεί και το έψαχναν. Μάλιστα, το ραντάρ της Λήμνου έκανε μεγάλη προσπάθεια για να μπορέσει να επικοινωνήσει μαζί τους. Υπάρχει μία εξήγηση. Ότι ήξεραν πως το σχέδιό τους ήταν παράτολμο και αν το αποκάλυπταν θα είχαν πρόβλημα. Έτσι, δεν απάντησαν.

 

Ο πιλότος Μίλτος Σκαραμαγκάς

 

Είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτική η αφήγηση του Μίλτου Σκαραμαγκά, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά: “Πετάξαμε πολύ χαμηλά στον πύργο ελέγχου του τουρκικού αεροδρομίου. Σηκώθηκαν τα αεροπλάνα τους για να μας κυνηγήσουν. Το ραντάρ της Μυκόνου φώναζε σαν τρελό. ήταν ο Θύμιος. Είχε καταλάβει τι είχε συμβεί και μας φώναζε. Αποφασίσαμε λοιπόν να πετάξουμε χαμηλά πάνω από τα χωριά τους. Πετούσαμε πολύ χαμηλά και κάπου στα 100 μέτρα. Κι όπως καταλαβαίνετε …ισιώσαμε όλα τα τζάμια”.
Το περιστατικό κράτησε λίγα μόλις λεπτά. Ήταν όμως αρκετά για να τρομοκρατήσουν τους δικούς μας. Αμέσως μετά το ελληνικό φάντομ εμφανίστηκε στα ραντάρ και η καρδιά όλων όσοι μας αναζητούσαν, πήγε στη θέση της.
Όπως ήταν φυσικό, οι δύο νεαροί πιλότοι είχαν αποφασίσει να κρατήσουν το στόμα τους κλειστό και να μην αναφέρουν πουθενά για την ενέργειά τους αυτή για να μην υποστούν τις συνέπειες. Το κράτησαν μυστικό και το αποκάλυψαν μερικές δεκαετίες μετά. Πλέον μπορεί να είναι απόστρατοι αεροπόροι, με δυσκολία όμως μιλούν για το περιστατικό για πολλούς, διάφορους και σε κάποιες περιπτώσεις, ευνόητους λόγους…

 

 



Facebook Comments Box
Διαβάστε περισσότερα...

Post Author: Mensdaygr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *